***

***

Для учнів


Типові плани характеристики географічних об'єктів

1. План характеристики гірської системи.
1) Географічне положення (на якому материку, у якій його частині розташована, між якими градусами широти та довготи). Положення відносно інших географічних об'єктів (річок, рівнин, морів, океанів).
2) Напрям гірської системи.
3) Протяжність довготи або широти в градусах та в кілометрах.
4) Переважаючі висоти.
5) Найбільша абсолютна висота (назва вершини, її координати, у якій частині гір знаходиться).
6) Витоки яких річок розташовані в горах.
7) Наявніть озер, льодовиків.
2. План характеристики рівнини.
1) Географічне положення (на якому материку, у якій його частині розташована). Положення відносно інших географічних об'єктів (гір, річок, морів, океанів).
2) Найбільша протяжність з півночі на південь та із заходу на схід у градусах і кілометрах.
3) Абсолютна висота.
4) Які річки перетинають рівнину.
5) У яку сторону нахилена рівнина.
6) Які озера на ній знаходяться.
7) Чи є на рівнині болота.
3. План характеристики річки.
1) Місце знаходження річки (на якому материку, у якій країні (і в якій її частині) тече.
2) Витік (де розташований, його абсолютна висота).
3) Характер течії.
4) Притоки (праві, ліві).
5) Річкова система і басейн.
6) Гирло.
7) Господарська оцінка і використання.
8) Екологічні проблеми.
4. План опису мінералів та гірських порід.
1) Назва.
2) З яких мінералів складаються.
3) Колір.
4) Твердість.
5) Блиск.
6) Походження.
7) Місце видобування.
5. План характеристики озера.
1) Місцезнаходження (материк, його частина, країна).
2) Які форми рельєфу його оточують.
3) Форма та розміри.
4) Глибина.
5) Походження озерної улоговини.
6) Характер берегів (гористі, рівнинні).
7) Які річки впадають в озеро, які витікають з нього.
8) Солоність озера.
9) Господарське використання.
10) Екологічні проблеми.
6. План характеристики клімату.
1) Чинники кліматотворення:
а) сонячна радіація
б) циркуляція атмосфери
в) підстилаюча поверхня
2) Елементи клімату:
а) температура повітря
б) атмосферні опади
в) зволоженість
г) вітровий режим.
3) Сезонні особливості клімату.
4) Несприятливі (стихійні) погодно-кліматичні явища.
5) Кліматичні ресурси.
6) Кліматичне й агрокліматичне районування.
7) Зміни клімату.
7. План характеристики водоймища.
1) Назва.
2) Місце знаходження.
3) Рельєф.
4) Характеристика берегів.
5) Берегова рослинність.
6) Характер течії.
7) Рослинний і тваринний світ.
8) Господарське використання.
8. План характеристики моря.
1) Географічне положення (відносно екватора, полюсів, частиною якого океану є, внутрішнє чи окраїнне, береги яких материків омиває).
2) Розміри та обриси. Острови, затоки, протоки.
3) Найбільша та середні глибини.
4) Рельєф дна.
5) Температура та солоність вод.
6) Рух води (течії, припливи, відпливи).
7) Органічний світ.
8) Природні ресурси. Господарське використання.
9. План характеристики географічного положення материка.
1) Розміри материка.
2) Положення материка відносно:
а) екватора
б) початкового меридіана
в) інших материків
г) океанів
3) Крайні точки материка.
4) Характеристика берегової лінії материка.
5) Розташування материка відносно теплових поясів.
6) Якими течіями омивається материк.
10. План вивчення материка.
1) Фізико-географічне положення.
2) Дослідження та освоєння.
3) Основні форми рельєфу, їх розміщення, зв'язок із будовою земної кори. Корисні копалини, їх розміщення.
4) Клімат. Загальна характеристика. Кліматичні пояси і типи клімату.
5) Внутрішні води.
6) Природні зони.
7) Населення.
8) Політична карта.
9) Господарство країн, його головні напрямки. Промисловість, сільське господарство.
10) Транспорт та міжнародні зв'язки.
11. План характеристики клімату материка.
1) В яких теплових поясах знаходиться материк.
2) Кліматичні пояси.
3) Загальні риси клімату (розподіл опадів, температури січня, липня, амплітуда коливань температур повітря, пануючі вітри, коефіцієнт зволоження).
12. План характеристики рельєфу материка.
1) Переважаюча форма рельєфу.
2) Найбільша абсолютна висота.
3) Основні тектонічні структури і форми рельєфу, які їм вілповідають.
13. Природні зони материка.
1) Які природні зони розташовані на материку, чим пояснюється наявність цих зон?
2) Особливості розташування зон. Як проводять їхні кордони (щодо паралелей, ізотерм, кордонів кліматичних поясів).
3) Для кожної зони:
а) якими кліматичними особливостями - температура, опади, їх розподіл протягом року;
б) які типи грунтів відповідають даному типу рослинності, які особливості клімату сприяють утворенню такого типу грунтів;
в) особливості органічного світу материка, пов'язані з історією його розвитку та географічним положенням (близькість або ізольованість) стосовно інших материків;
г) які типи рослинного покриву розповсюджені;
д) особливості тваринного світу;
е) господарська діяльність населення;
є) природоохоронні об'єкти.
14. План характеристики внутрішніх вод материка.
1) Загальна оцінка внутрішніх вод материка.
2) Рівномірність розподілу поверхневих вод на території материка.
3) До басейнів яких океанів належать річки материка.
4) Коротка характеристика річок кожного басейну:
а) найбільша річка;
б) режим живлення;
в) характер течії.
5) Найбільші озера материка.
6) Походження озерних улоговин.
7) Наявність на материку областей сучасного зледеніння.
8) Загальна характеристика підземних вод.
15. План характеристики населення і політичної карти материка.
1) Особливості розміщення населення (території з найбільшщою та найменшою густотою населення).
2) Найбільші міста.
3) Народи, які проживають на материку.
4) Расовий склад населення.
5) Основні мови.
6) Переважаючі релігії.
7) Політична карта:
а) особливості;
б) найбільші за площею держави;
в) найбільш розвинуті в господарському відношенні країни.
16. Комплексна характеристика території.
1) Географічне положення.
2) Рельєф. Основні форми рельєфу, їх розташування, зв'язок із будовою земної кори.
3) Клімат. Середні температури січня, липня. Середньорічна кількість опадів. Розподіл опадів за сезонами.
4) Внутрішні води. Характер течії та режим річок. Озера.
5) Грунти.
6) Рослинність.
7) Тваринний світ.
8) Діяльність людини.
17. План характеристики міста, регіону.
1) Географічне положення.
2) Час утворення.
3) Чисельність населення.
4) Промислові підприємства.
5) Учбові, наукові, культурні заклади.
6) Пам'ятники історії, культури, мистецтва.
7) Місцеві періодичні видання.
18. План характеристики галузі господарства.
1) Значення галузі в господарстві.
2) Галузева структура.
3) Наявність умов для розвитку галузі.
4) Основні види продукції.
5) Найбільші центри галузі.
6) Проблеми та завдання галузі.
7) Перспективи розвитку галузі.
19. План характеристики населення.
1) Кількість.
2) Показники природного руху ( народжуваність, смертність, природний приріст).
3) Вікова та статева структура.
4) Расовий, релігійний, етнічний склад.
5) Розміщення населення:
а) міське і сільське населення;
б) густота населення і її відмінності;
в) міграції (внутрішні і зовнішні).
6) Рівень освіти, професійний склад, зайнятість населення.
7) Трудові ресурси.
8) Основні демографічні проблеми та демографічна політика.
20. План економіко-географічної характеристики господарства.
1) Загальна характеристика господарства (оцінка рівня і темпів економічного і соціального розвитку, місце у світовому господарстві, галузі спеціалізації і їх обгрунтування).
2) Промисловість:
а) загальна характеристика галузевої структури;
б) чинники розміщення;
в) географія галузей;
г) основні показники виробництва;
д) проблеми й перспективи розвитку.
3) Сільське господарство:
а) роль галузі в господарстві;
б) природні умови для розвитку сільського господарства;
в) загальна характеристика рослинництва;
г) загальна характеристика тваринництва;
д) зони сільськогосподарської спеціалізації.
4) Транспорт.
5) Невиробнича (соціальна) сфера.
6) Географія зовнішніх економічних зв'язків.


ПРАВИЛА ДЛЯ УЧНІВ

1. Школа існує з давніх часів, вона вчить розумно жити серед людей.
2. Не ображай своїх однокласників та інших учнів.

3. Приходь до школи чистим і охайним, не залишай після себе сміття і бруду.

4. Не запізнюйся на уроки, не пропускай їх. Старанно вчись і працюй, будь уважним на уроках. 

5. Не вимагай, щоб вчитель розмовляв тільки з тобою, викликав тільки тебе на уроці – ти не один.
6. Якщо знаєш відповідь на запропоноване вчителем запитання, спокійно держи піднесену руку – це сигнал для вчителя, що ти готовий допомагати класу.
7. На уроці використовуй час розумно, виховуй себе, вчись думати: ніхто за тебе цього не зробить.
8. Зразково поводься, не принось до школи сторонніх речей. Будь ввічливим, запобігливим у стосунках з дорослими та ровесниками. Дружи з товаришами не виставляй своє «Я».
9. Поважай вчителів і старших, вітайся з ними, допомагай їм, давай дорогу і місце. Будь прикладом для молодших і турбуйся про них.
10. Добросовісно виконуй доручення, вимоги вчителів і чергових учнів.
11. Якщо ти щось робиш: уроки чи якусь річ, то роби це добре.
12. Навчись думати, відчувати радість раптового пробудження думки через спільне з вчителем прагнення зрозуміти таємниці навколишнього життя.
13. Визнач собі у школі улюблений предмет, в якому ти перевершиш інших учнів, намагайся бути кращим учнем з цього предмету.
14. З першого дня перебування у школі треба виявити все краще що є у тобі: культуру поведінки, сумлінність, доброту.
15. Необхідно розвивати і укріпляти в собі краще: тільки так ти виростеш гідною людиною.
16. З повагою стався до роботи вчителя, сприймай його як свого наставника.
17. Учитель іде до тебе з відкритим серцем, не закривай своє.
18. Запам'ятай: у школі немає «не хочу», але є «зможу».
19. Уникаючи навчальної роботи заради сумнівних захоплень палінням, токсикоманією та іншими видами, ти руйнуєш свій організм.
20. Навчання – нелегка праця: звикаючи працювати, ти готуєш себе до дорослого життя.
21. У школі не можна обійтися без вимог, притягнення і примусу: сприймай їх як належне.
22. Страшна це небезпека – неробство за партою ... це розбещує, морально калічить людину, і ніяка інша праця не може відшкодувати того, що упущено у головній сфері, де людина має бути трудівником – у сфері думки.
23. Стався до інших так, як би тобі хотілось, щоб ставились до тебе.
24. Прямуй до доброго – і досягнеш.
25. Знай, що погіршення пам'яті відбувається саме у підлітковому віці і, причиною цього явища є «звільнення» від думок якраз у той період, коли людина повинна якомога більше думати.
26. Навчись і умій дружити! Будь упевненим у своїх силах і здібностях.
27. Вчися самостійно мислити. Тренуй пам'ять. Більше запитань «чому»?
28. Постійно шукай практичне застосування своїм знанням.
29. Розвивай уміння слухати, бачити, вбирай і з подякою бережи в душі й пам'ятай все добре, прекрасне, що дають тобі вчителі та батьки.
30. Бережи і люби школу, аби згадка про неї зігрівала твоє серце все життя.

ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, СПРИЯТЛИВІ ДЛЯ ЗДОРОВ'Я

Уміння вчитися і застосовувати свої знання:
■ створювати і підтримувати інтерес до навчання;
■ уважно й активно слухати вчителя;
■використовувати прийоми ефективного запам'ятовування;
■ знижувати рівень напруження перед контрольними (налаштовувати­ся на успіх, позитивно мислити);
■ ефективно планувати свій час;
■ запобігати перевтомі та стресам.
Уміння шанувати самого себе та інших людей:
■ цінувати свою унікальність, вважати себе гідним любові, поваги і всього найкращого у житті;
■ толерантно ставитися до відмінностей, які існують між людьми;
■ розрізняти упереджене ставлення і дискримінацію, які принижують людську гідність і порушують права людини.
Уміння розуміти і правильно висловлювати свої почуття:
■ розуміти свої почуття і зважати на них;
■ повідомляти про свої почуття у такий спосіб, щоб нікого не обража­ти (використовувати «Я-повідомлення»);
■ співчувати — ставити себе на місце іншої людини, уявляти, що вона думає і відчуває;
■ висловлювати своє розуміння, надавати підтримку.
Уміння поважати норми і правила громадського співжиття:
■ розуміти і дотримуватися встановлених правил у школі та інших гро­мадських місцях;
■ бути законослухняним громадянином, знати і поважати закони дер­жави, права людини і права дитини;
■ шанувати моральні норми і правила, які панують у суспільстві.
Уміння, необхідні для ефективного спілкування:
■ долати сором'язливість;
■ активно слухати й уточнювати те, що не зрозумів;
■ чітко і дохідливо висловлювати свою думку;
■ розуміти і правильно використовувати невербальні засоби мовлення (інтонацію і силу голосу, міміку і жести, положення тіла, зовнішній вигляд);
■ бути доброзичливим, відкритим, щирим і водночас тактовним, мати гарні манери.
Уміння відстоювати свої права, шануючи права інших людей:
■ передбачати наслідки своїх слів і вчинків для себе та інших людей;
■ домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін;
■ відстоювати власні погляди з повагою до опонента;
■ ввічливо відмовлятися від того, що тобі не підходить, і рішуче — від того, що може бути небезпечним.























Немає коментарів:

Дописати коментар